«Τσάμηδες» και «Τσαμουριά»

0
1558

Γράφει ο Χρήστος Η. Χαλαζιάς

Σε κάθε ευκαιρία το Αλβανικό πολιτικό σύστημα  μιλάει για  Τσαμπουριά και Τσάμηδες. Ξεχνάνε ότι στην Αλβανία  υπάρχουν οι Βορειοηπειρώτες που ζουν εκεί αιώνες πριν κατέβουν οι Αλβανοί στην περιοχή.

Οι Έλληνες που κατοικούν εκεί, διαχρονικά έχουν διωχθεί και τελευταία χάνουν και τα σπίτια τους στη Χιμάρα.

Η απορία κάθε Έλληνα είναι,  πώς είναι δυνατόν το  Αλβανικό πολιτικό προσωπικό να μιλάει για δικαιώματα μειονοτήτων και να ζητάει οι Τσάμηδες να έχουν τη δυνατότητα να διεκδικήσουν  περιουσιακά δικαιώματα δια της δικαστικής οδού, όπως μπορεί ο κάθε ευρωπαίος  πολίτης (Ράμα, πρωθυπουργός 6/2/08). Όταν από πλευράς τους ασκούν διώξεις σε έναν άλλον λαό. Τα δικαιώματα των Τσάμηδων είναι κάτι που δεν ισχύει ιστορικά, αλλά και καμία Ελληνική κυβέρνηση δεν το αποδέχεται.

Η συμπεριφορά  αυτή των Αλβανών πολιτικών θα πρέπει να  αναζητηθεί στη δημιουργία του Μεγαλοϊδεατισμού και του εθνικισμού.

Η Βαλκανική  κρίση 1885 – 1887 που η Οθωμανική αυτοκρατορία  καταρρέει, οι Μεγάλες Δυνάμεις προκειμένου να ελέγχουν το μοίρασμα  των εδαφών, μεταξύ Ορθοδόξων με βάση την Συνθήκη του Αγίου Στεφάνου (1878) δημιούργησαν το 1913 «Αλβανικό έθνος», δυνατότητα για πρώτη φορά μιας τέτοιας «εθνικής  υπόστασης», καταργώντας την πολυθρησκευτικότητα που τους χώριζε και δημιούργησαν ένα θεωρητικό εθνικιστικό μόρφωμα που ονομάστηκε «Αλβανισμός».

Το αίτημα της Αλβανίας για την  Τσαμουριά και τους  Τσάμηδες  εμφανίστηκε ουσιαστικά στα μέσα του 20ου αιώνα παραχαράζοντας την πραγματική ιστορία  και κατασκευάζοντας ένα (ακόμη) μύθο.

Οι Τσάμηδες λένε ότι είναι κάτοικοι της (Τσαμουριάς) Θεσπρωτίας περιοχή από αρχαιοτάτων χρόνων της Ελλάδας(δηλαδή της Ηπείρου).

Το όνομα Θεσπρωτία αποτελεί  παραφθορά της λέξης «Θύαμις» παλαιά ονομασία του ποταμού Καλαμά. Επίσης  αγνοείται το ιστορικό γεγονός ότι η περιοχή της «Τσαμουριάς» ονομαζόταν Βαγενετία από τον 7ο αιώνα  μ.Χ. Ο επίσκοπος της όπως είναι γνωστό συμμετείχε στην Η’ Οικουμενική Σύνοδο (874μ.Χ).

Η τοπωνυμία αυτή υπήρχε για αιώνες και αναφέρεται  στην απογραφή του 1432 που έκανε η Οθωμανική αυτοκρατορία  ως περιοχή που θα φορολογείται από  το σουλτανικό κράτος. Θα πρέπει αυτοί που δέχονται  τη παραφθορά της λέξης «Θύαμις», να προβληματιστούν, από το, ότι  ο ποταμός  Θύαμις, δεν ονομάστηκε ποτέ  «Τσιάμης».

Ακόμη ο Θύαμις έχει κοίτη στην Θεσπρωτία μόνο  κατά το ήμισυ ή και λιγότερο από την όλη διαδρομή του ποταμού στο Παγώνι, που ποτέ δεν πήρε το όνομα Τσαμουριά. Κανείς δεν μας εξηγεί από πότε και από ποιους ο Θύαμις έγινε Καλαμάς, ο οποίος έδωσε το όνομα του στη διοικητική  περιφέρεια παρακάλαμος ή Μπρεκαλμάν της Οθωμανικής  αυτοκρατορίας.

Τι σχέση μπορεί να έχουν με την Αρχαία Δωδώνη  οι Τσάμηδες, οι οποίοι πρωτοεμφανίζονται στη Θεσπρωτία μόλις τον 17ο αιώνα μ.Χ. Την περίοδο που η  Θεσπρωτία ήταν κάτω από τον έλεγχο   της Οθωμανικής  αυτοκρατορίας, οι Τσάμηδες  υπηρετούσαν   την Σουλτανική εξουσία ως αγάδες και θεωρούσαν τους Έλληνες ραγιάδες.  Η απελευθέρωση  της Ηπείρου το 1913 ήταν σοκ για αυτούς γιατί έχαναν  τα προνόμιά τους και δεν μπορούσαν να αποδεχτούν την ισότητα  με τους Έλληνες.

Την περίοδο της ναζιστικής κατοχής συνεργάστηκαν μαζί τους(ως δοσίλογοι και κατακτητές)  και έδρασαν σε βάρος των Ελλήνων, εκτελώντας γυναικόπαιδα, καίγοντας σπίτια, εκκλησίες και σχολεία. Με την ήττα των Γερμανών έφυγαν και πήγαν στην Αλβανία.

Για τα εγκλήματα τους αυτά  έχουν καταδικαστεί  τελεσίδικα ως «εγκληματίες Πολέμου (Έκθεση Επιτροπής Εξακρίβωσης Ζημιών Ηπείρου 1945). Οι Τσάμηδες ζητούν αποζημιώσεις και να αρθεί το «εμπόλεμο» το οποίο έχει καταργηθεί από το 1987 και  μέχρι την πτώση   του καθεστώτος Χότζα δεν υπήρχε καμιά διεκδίκηση.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here