Η έκθεση του (Κωνσταντινουπολίτη) Κωνσταντίνου Μαλέα (1879-1928) στην οδό Κοραή Μια έκθεση έργων του Κωνσταντίνου Μαλέα στην καρδιά της Αθήνας δεν συμβαίνει κάθε μέρα, και καθώς ήξερα ότι η έκθεση ολοκληρώνεται στις 18 Ιανουαρίου, έσπευσα. Ηταν και μια ευκαιρία να περιηγηθώ στον χώρο τέχνης «Στοart Κοραή» της Εθνικής Ασφαλιστικής, μία πραγματική όαση γαλήνης και ομορφιάς μέσα στην πολύβουη στοά.

0
164

Ο χώρος έχει τη σφραγίδα του Δημήτρη Παπαγεωργόπουλου, συλλέκτη και ερευνητή της νεοελληνικής τέχνης, μέλους της εικαστικής επιτροπής της Εθνικής Ασφαλιστικής, που, σταδιακά, οργανώνει ένα καλλιτεχνικό απόθεμα. Στο ισόγειο λειτουργεί ο εκθεσιακός χώρος και στον πάνω, επισκέψιμο, επίσης, χώρο είναι οι εξαιρετικές συλλογές του Δημήτρη Παπαγεωργόπουλου, η βιβλιοθήκη περιοδικών και καταλόγων και το αναγνωστήριο το οποίο έχει δημιουργηθεί.

Σε κάθε περίπτωση, δεν περιμένεις να βρεις έναν τέτοιο θησαυρό στην οδό Κοραή. Η έκθεση του Κωνσταντινουπολίτη Κωνσταντίνου Μαλέα (1879-1928), σε επιμέλεια Βένιας Παστάκα, συγκεντρώνει έργα από ιδιωτικές, κυρίως, συλλογές, της περιόδου 1901-1910 και έχει ενδιαφέρον ότι κάποια έργα ταυτίστηκαν πρόσφατα, όπως το πορτρέτο του «Κοριτσιού της Χάλκης». «Μετά από μεγάλη έρευνα που έκανα με τη βοήθεια της οικογένειας του Μαλέα, απέδειξα ότι πρόκειται για την αδελφή του Αθηνά», λέει ο Δημήτρης Παπαγεωργόπουλος. Σημαντική ήταν η συμβολή της Φρόσως Μαλέα, εγγονής του ζωγράφου καθώς και της ανιψιάς του, Μαρίας Πιερράκου-Αναστασιάδου.

Σε ένα άλλο έργο, αποδείχθηκε ότι απεικονίζεται η μητέρα του Ελεονώρα. Εξαιρετικά τα τοπία, οι μορφές, η μετα-ιμπρεσιονιστική αίσθηση ενός ζωγράφου που αξίζει να γνωρίσουν περισσότεροι. Η οργάνωση και ο συντονισμός της έκθεσης ανήκει στον Δημήτρη Παπαγεωργόπουλο και στον Χρήστο Σακελλαρίου. Αναζητήστε και τον κατάλογο. Στις 30 του μήνα εγκαινιάζεται έκθεση με αποφοίτους της ΑΣΚΤ.

Στον επάνω όροφο, θα ξαφνιαστείτε. Ηδη από την αρχή της σκάλας θα δείτε προσωπογραφίες που θα σας οδηγήσουν στο πρώτο επίπεδο. Είναι έτσι η διάταξη του χώρου (στο μεσοπολεμικό μέγαρο της Εθνικής Ασφαλιστικής στην Κοραή) ώστε ο πάνω όροφος να έχει θέα στον εκθεσιακό χώρο κάτω δημιουργώντας μια ιδιαίτερη ατμόσφαιρα. Αλλά είναι τα έργα τέχνης και τα αντικείμενα συλλογής του Δημήτρη Παπαγεωργόπουλου που μυούν σε έναν άλλον κόσμο. Το βασικό συλλεκτικό ενδιαφέρον του τα τελευταία χρόνια είναι τα πορτρέτα και οι αυτοπροσωπογραφίες των ζωγράφων, από τον 19ο αιώνα έως σήμερα. «Συχνά δεν γνωρίζουμε τη μορφή τους», λέει ο Δημήτρης Παπαγεωργόπουλος που σε λίγους μήνες έχει συγκεντρώσει μεγάλο αριθμό έργων.

Οι προσκτήσεις γίνονται είτε από δωρεές είτε από ανταλλαγές με άλλα έργα τέχνης ή και με αγορά. Πολλά πορτρέτα ταυτίστηκαν έπειτα από έρευνα. Η τεράστια συγκέντρωση τόμων που αποτελεί τη βιβλιοθήκη διαθέτει 600 μονογραφίες Ελλήνων καλλιτεχνών, αποδελτιωμένα περιοδικά, εκατοντάδες καταλόγους εκθέσεων και βιβλία τέχνης. Ενα άλλο συλλεκτικό ενδιαφέρον του Δημήτρη Παπαγεωργόπουλου είναι τα μετάλλια και τα εφήμερα από τις Διεθνείς Εκθέσεις του 19ου και του 20ού αιώνα, με εξαίρετα δείγματα, καταλόγους, φωτογραφίες και συλλεκτικά.

Ολόγυρα μία ατέρμονη πινακοθήκη με την ατμόσφαιρα του 1900 σε εξαιρετικές κορνίζες, συλλογές ολόκληρες φωτογραφιών, όπως της ζωγράφου Σοφίας Λασκαρίδου. «Καθώς η Σοφία Λασκαρίδου είχε τη συνήθεια να γράφει λεπτομερώς την ταυτότητα των προσώπων που απεικονίζονται σε κάθε φωτογραφία, κατόρθωσα σταδιακά να συνθέσω το οικογενειακό της δέντρο», λέει ο Δημήτρης Παπαγεωργόπουλος. Κάθε τι που έχει να κάνει με τους ζωγράφους από το 1845 και μετά ενδιαφέρει. Και η έρευνα συνεχίζεται.

Νίκος Βατόπουλος/Καθημερινή

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here