Ο Γκρίζος Λύκος και αν εγέρασε…

0
27

Του Κώστα Παπαθεοδώρου

Είχε όλα τα χαρακτηριστικά του θρίλερ το πινγκ-πονγκ δηλώσεων μεταξύ Ερντογάν- Παυλόπουλου. Εκατέρωθεν καρφιά επιπέδου ολυμπιακών αγώνων. Καρφιά αιχμηρά, ιοβόλα, δηκτικά…

Δεν πίστευα στα αυτιά και τα μάτια μου καθώς όλα κρέμονταν σε μια κλωστή! Η κατά τα διπλωματικά ειωθότα συνάντηση αβροφροσύνης μεταξύ Προέδρων δυο γειτονικών χωρών, κινδύνευε να τιναχθεί στον αέρα με απρόβλεπτες και ίσως δραματικές συνέπειες.

Μπαλάκι στο τραπέζι του πινγκ πονγκ το Κυπριακό, η μειονότητα, η Συνθήκη της Λωζάννης…

Με ιδιαίτερη έμφαση το τρίο, όχι βέβαια γιατί η Συνθήκη της Λωζάννης που υπογράφηκε το 1923 από τη Βρετανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, τη Ρουμανία, το Σέρβο-Κροατικό Κράτος (που πλέον δεν υπάρχει), την Ιαπωνία και φυσικά την Ελλάδα και την Τουρκία μεταξύ άλλων αποτελεί τη ληξιαρχική πράξη γέννησης της Τουρκίας και του Ιράκ και ταυτόχρονα ορίζει τα σύνορα χωρών της ευρύτερης περιοχής.

Κατήργησε την Συνθήκη των Σεβρών που δεν είχε γίνει αποδεκτή από την νέα κυβέρνηση της Τουρκίας που διαδέχθηκε τον Σουλτάνο της Κωνσταντινούπολης. Με τη Συνθήκη της Λωζάννης η Τουρκία ανέκτησε την Ανατολική Θράκη,  την Ίμβρο και την Τένεδο, μια λωρίδα γης κατά μήκος των συνόρων με την Συρία, την περιοχή της Σμύρνης και της Διεθνοποιημένης Ζώνης των Στενών.

Τα Δωδεκάνησα παραχωρήθηκαν στην Ιταλία. Επίσης συμφωνήθηκε η  ανταλλαγή μειονοτήτων που  προκάλεσε μεγάλες μετακινήσεις πληθυσμών. Έτσι, μετακινήθηκαν από τη Μικρά Ασία και την Ανατολική Θράκη στην Ελλάδα 1.650.000 Τούρκοι υπήκοοι (άλλοι κάνουν λόγο για περίπου 2.000.000), χριστιανικού θρησκεύματος και από την Ελλάδα στην Τουρκία 670.000 Έλληνες υπήκοοι, μουσουλμανικού θρησκεύματος. Να σημειωθεί ότι βασικό κριτήριο για την ανταλλαγή  υπήρξε η θρησκεία και όχι η εθνικότητα και σύμφωνα με  το άρθρο 2β της συνθήκης χρησιμοποιήθηκε ο όρος Μουσουλμάνοι και όχι Τούρκοι.

Αυτό οφείλεται στο ότι κατά την οθωμανική αυτοκρατορία η θρησκεία μετρούσε πολύ περισσότερο από ότι η εθνικότητα και από την άλλη πλευρά η Τουρκία ήθελε όλοι οι μουσουλμάνοι της Δυτικής Θράκης να παραμείνουν στις εστίες τους.

Αλλά το θέμα δεν είναι η ιστορία αλλά η ένταση που επικράτησε στη συνάντηση των Προέδρων. Αναμφίβολα ο Παυλόπουλος έπραξε ορθά και απάντησε στον θρασύ Ερντογάν ο οποίος γνωρίζοντας ότι ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας δεν έχει εκτελεστική εξουσία και άρα δεν δύναται να «πολιτικολογήσει», έθεσε τα εν λόγω ζητήματα ώστε να κερδίσει εντυπώσεις και ουσία!

Το ερώτημα φυσικά είναι γιατί έπρεπε να προσκληθεί σε αυτή τη στιγμή ο διεθνώς αποκλεισμένος Ερντογάν εάν δεν υπήρχε σαφής δέσμευση για «επίσκεψη καλής θέλησης».

Καλός ήταν και ο Τσίπρας στην προσφώνησή του. Αλλά γιατί έπρεπε να δοθεί έτσι απροϋπόθετα,  βήμα στον Τούρκο Πρόεδρο ο οποίος ήδη από τη συνέντευξή του στον Παπαχελά του ΣΚΑΙ αποκάλυψε τις προθέσεις και τις διαθέσεις του.

Η αιτιολόγηση  δεν μπορεί να είναι ότι έλαβε αποστομωτικές απαντήσεις. Διότι αυτό που μένει είναι τα ανύπαρκτα ζητήματα που έθεσε και που κυριάρχησαν στα διεθνή μέσα ενημέρωσης. Και όσο πειστικές και αν υπήρξαν οι απαντήσεις καταγράφηκαν και οι ερωτήσεις. Και στη διπλωματία κάθε θέμα που τίθεται καταγράφεται με την όποια απάντησή του.

Με τον ίδιο τρόπο ο Ερντογάν παρέμβηκε στο θέμα της μειονότητας. Παρέμβηκε από την Ελλάδα σε θέμα εσωτερικής κατάστασης.

Δεν θέλω να είμαι αφοριστικός γιατί πιθανόν υπάρχουν πολλά που δεν γνωρίζουμε και που ενδεχομένως θα αποκαλυφθούν το προσεχές διάστημα. Αυτό που όμως μένει δεν είναι οι καλές απαντήσεις αλλά τα ζητήματα που τέθηκαν. Να θυμίσω υπήρχε εδώ και 50 χρόνια ζήτημα Αιγαίου; Όχι. Αλλά η επανάληψή του από την πλευρά της Τουρκίας έφερε τις γκρίζες ζώνες…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here